Anmeldelser

Anmeldelser 2017

NY CD med ZAFIR /Klang i Natten

Af Nils Thorlund, Rootszone.dk

Den improviserede sejlads bygger på et konglomerat af de tre musikeres forskellige erfaringsverdener og deres musikalske ballast i øvrigt, og resultatet er særdeles sammensat. Nordisk folketone møder balinesisk gamelan, kunne man sige. Lydflader veksler med fraser fra kendte melodier. Pludselig høres eksempelvis Fastelavn er mit navn. Undervejs bliver den velkendte Gånglåt från Äppelbo endda fastholdt længe nok til at blive et melodisk tema og kommer derved til at bryde med det frie udgangspunkt. Musikken på cd’en vil nødvendigvis være et øjebliksbillede, som vil få en anden udformning i levende live, og det er jo netop noget af det interessante ved konceptet.

Læs mere

ZAFIR /Klang i Natten

Jan Ilsø skriver:

Hej Zafir, tillykke med jeres særdeles vellykkede udgivelse ”Klang i natten”.

Mange kender det at en ny CD igen-igen kører på afspilleren.  Oplevelsen med jeres har faktisk været anderledes – og hvordan giver det så god og positiv mening?

Jo, at skabe musik kan bl.a. være noget med at investere i at gøre musikken levende og nærværende, og man skal samtidig være åben samt både ”byde ind” og give plads til medspillerne.

Det fascinerende ved jeres Zafir-CD er, at den stiller også krav til lytteren om at ”investere” i at lytte.

Læs mere

ZAFIR / Klang i natten

Det tyske magasin Global-Music skriver blandt andet

Irgendwie hat man den Eindruck, dass Anette Gøl es genießt, mit Zafir den strengen Boden der Klassik zu verlassen und freier agieren zu dürfen, z.B. wenn sie Flageolett-Töne spielt oder die Saiten abdämpft und die Harfe dadurch fast schon perkussiv klingt.

Als Fazit dürfen wir Zafir bescheinigen, dass sie mit “Klang i natten” ein außergewöhnliches Album erschaffen haben, mit Musik, die sich jeder Einordnung entzieht.

Auf jeden Fall ist es Musik zum genauen Zuhören.

Læs mere

ZAFIR / Klang i natten

Af Mikael Krarup, Fyens Stiftstidende, skriver blandt andet

– meditative klangbilleder, eksperimenterende, næsten bevidsthedsudvidende lydcollager fylder godt på udgivelsen.

– De tre instrumenter går egentligt godt i spand sammen. Der skabes i fælles harmonisk forståelse og legelyst.

Men Jeg tror, at live-opførelser i det rette rum ville bidrage til en højere nydelse end blot en aflytning af cd’en.

Den giver associationer til musikformen musicure, bl.a. brugt til mindfulness eller som netop meditative eller beroligende formål.

Begivenheder / interviews 2017

Indvielse af Musikhaver på Langeland

Musik kan åbne det slukkede sind

Af Iben Friis Jensen, Fyns Amts Avis

Mange demente mister kontakten til sig selv. De har ikke længere nogen identitet, men ved at ramme deres musiksprog, kan deres Jeg vækkes til live igen.

At finde den enkeltes musiksprog kan til gengæld være som at lede efter nålen i en høstak. Anette Gøl har god brug af oplysninger fra pårørende og personale, men ofte er det ren intuition, at hun opdager den musik, der lige rammer ned i den enkelte.

– Jeg har oplevet at sidde med en beboer, som var helt slukket. Han åbnede ikke øjnene, han talte næsten ikke, bevægede sig ikke. Jeg havde fået fortalt, at han altid have interesseret sig for klassisk musik, så jeg prøvede med orgelmusik. Ingen reaktion. Så med cembalo. Med danske sange og salmer. Han var stadig slukket.

– Tredje gang, jeg sad med ham, begyndte jeg at synge Ave Maria – og så var jeg ellers lige ved at tude. De øjne, der havde været lukkede i månedsvis, åbnede sig. Det var som om, der var direkte adgang til sjælen. Han lyttede, og han sagde tak.

Læs mere